WAAROM WE DIT DOEN

Wij willen een positief voorbeeld zijn voor de huidige generaties en hun behoeften, zonder daarbij de toekomstige generaties te vergeten. Ons groot belang ligt bij het continu investeren in duurzame projecten en heel open te zijn in dit proces. Van zowel het verminderen van onze ecologische voetafdruk tot het bieden van een plezierige werkplek die voldoet aan alle wensen. En van het continu verbeteren van de voedingswaarden en kwaliteit van onze producten tot onze bijdrage aan de duurzame bedrijven van onze zuivelboerderijen. Dit is wat we doen. Iedere dag. Met een lach.

HET GELE LEVEN

Het is eigenlijk bijna hetzelfde als groen, maar dan met een zonnige twist. Het gaat ons niet alleen om milieu-vriendelijkheid. Het gaat om altijd vriendelijk zijn. Vriendelijk naar ons milieu, onze koeien, onze mensen, onze partners en onze fans. Het is een lange-termijn visie (bij sommige van onze doelstellingen kijken we naar 2020 en verder) waarbij we niet alleen naar snelle successen kijken. Hier ligt ons hart en daar blijven we bij. We houden het simpel. Aardig blijven. Vaker lachen. Vandaar ons motto: Leef geel, en #geniet ervan!

GEWELDIGE KAAS

Natuurlijke en kwalitatief hoogwaardige kaas maken waar iedereen van houdt, die makkelijk te gebruiken is en goed om te eten. Om die reden staan wij iedere morgen vroeg op – soms zelfs op een tijdstip dat u waarschijnlijk nog slaapt. Onze melk en onze kaas worden met passie en bescheidenheid verzameld en gemaakt door mensen die toegewijd zijn in het helpen van elkaar en de uitdagingen aangaan van een duurzaam bedrijf. Met voetbal kan het misschien anders zijn, maar als het gaat om duurzaamheid zijn wij Nederlanders moeilijk te verslaan. Daarom worden alle in Nederland geproduceerde Leerdammer producten gemaakt met 100% Nederlandse melk. Het maakt allemaal onderdeel uit van het creëren van de perfecte smaak in uw mond.

TERUGGEVEN

Als bedrijf weten we dat we grondstoffen gebruiken van de aarde om onze producten te maken en te verkopen. Het is voor ons heel belangrijk dat wij iets teruggeven. Dat is de reden dat wij de principes van een duurzaam bedrijf adopteren en deze toepassen in onze dagelijkse activiteiten.

MEER DOEN, MEER BEREIKEN

Wij realiseren ons dat wij altijd meer kunnen doen, hetzij door onze eigen initiatieven of door het volgen van iemand anders. Wij willen onze partners blijven opleiden in de waarde van duurzaamheid en blijven toegewijd aan onze directe omgeving door van onze leveranciers hetzelfde te vragen.

JIJ

Wat inspireert ons? Nou, dat ben jij! Goede kaas maken is één ding, maar geweldige kaas maken betekent dat mensen ervan moeten genieten. En we weten dat je er het meest van kunt genieten als het is gemaakt met hetzelfde respect voor het leven, de natuur en alles zoals jij dat hebt. Bij Leerdammer® werken mensen die jouw sociale- en milieu belangen delen.

translation missing: nl_NL.csr.how.smile_alt

HOE WE DIT DOEN

Het behalen van onze doelen brengt ook grote uitdagingen met zich mee. Soms kunnen we het spoor volgen van andere bedrijven en reeds bestaande programma's. Soms moeten we zelf onze weg zien te vinden. Hoe dan ook, wij vinden dat een simpele, menselijke en alledaagse benadering het beste werkt.

WIJ BOUWEN OP BASIS VAN ONZE CULTUUR OP.. Meer
translation missing: nl_NL.csr.how.smile_alt

WIJ BOUWEN OP BASIS VAN ONZE CULTUUR OP..

Hoe graag we het ook willen, we kunnen de wereld niet in een nacht redden. We moeten onze focus behouden en een verschil maken daar waar het kan. Met gebruik van de 5 pilaren van ons moederbedrijf Bel, zijn wij in staat onze prioriteiten te stellen. Prioriteiten die de missie van Bel weergeven 'bring smiles to families everywhere, through the pleasure of its products, made with dairy goodness'. Deze pilaren houden ons bedrijf op koers.

HOE WE DIT DOEN

VOEDINGSWAARDEN & VERANTWOORDELIJKE PRODUCTEN

Onze prioriteit is bijdragen aan een verantwoordelijke zuivelketen.

VERANTWOORDELIJKE COMMUNICATIE & CONSUMPTIE

Onze prioriteit is het verbeteren van de voedingswaarden en natuurlijkheid van de producten, en het verduidelijken en transparant maken van informatie voor consumenten.

ECOLOGISCHE VOETAFDRUK

Onze prioriteit is het verminderen van onze ecologische voetafdruk bij de productie en het verminderen van voedselverspilling.

SAMENWERKINGS-VERBANDEN & SAMENLEVING

Onze prioriteit is het ontwikkelen van een maatschappelijke rol en het introduceren van duurzame projecten.

TOEGEWIJDE WERKGEVER

Onze prioriteit is het verenigen van onze mensen voor ons Maatschappelijk Verantwoordelijkheidsprogramma

VERSPREID DE LIEFDE

Onze mensen weten dat wij serieus zijn in MVO. Andersom weten wij dat zij hier ook serieus in zijn. Initiatieven vanuit Leerdammer zijn al sinds 1994 deel van de cultuur. Daarom is duurzaam ondernemen voor ons een tweede natuur, en waarom wij mensen aannemen die dezelfde houding hebben. Al onze werknemers weten dat zij bijdragen aan de duurzaamheid van ons bedrijf - of het nou gaat om het gebruik van duurzame inkt voor het printen van labels, de FSC®-gecertificeerde houten schappen om kaas te rijpen of het ouderwets mond-tot-mond verspreiden van onze 'gele' levensstijl.

WEES DE VERANDERING DIE JE WIL ZIEN

Wij erkennen dat wij in harmonie met de lokale gemeenschap moeten samenleven. Dat wij onze natuurlijke hulpbronnen moeten behouden en gezondheid van mensen moeten beschermen. Daarom hebben wij een toegewijd team van mensen die zich bezig houden met deze kwesties. Maatschappelijke verantwoordelijkheid is altijd een belangrijke pilaar geweest van ons merk. Al lang voordat dit een veelbesproken activiteit was.

STOP ERIN WAT JE ERUIT WIL HALEN

Op dit moment hebben wij ongeveer 20 MVO activiteiten lopen. Natuurlijk moeten we hier de benodigde middelen voor vrij maken (mensen en geld), maar wij geloven dat MVO een investering is en geen uitgave. Dat komt omdat wij onze successen niet alleen in economische waarden meten maar ook in ecologische en sociale waarden (people, planet, profit), en waarom veel van onze initiatieven niet kosten-gedreven zijn. In werkelijkheid verminderen sommige initiatieven zelfs onze kosten, zoals het moderniseren van onze vrachtwagens. En technologie speelt ook een rol. Soms is de industrie nog niet ver genoeg om te voldoen aan onze hoge doelstellingen. Neem bijvoorbeeld onze 'klik'-verpakking van plakken kaas. Om dit 100% recyclebaar te maken, moeten we een plastic gebruiken dat volledig van één materiaalsoort is gemaakt en die de kaas niet negatief beïnvloedt. Technisch gezien is dit nog niet mogelijk, maar we geven nog niet op. In plaats daarvan hebben wij een eigen team opgezet om dit probleem te onderzoeken.

WAT WIJ DOEN

Wij ondersteunen de weidegang van onze koeien. Blije koeien geven nou eenmaal blije melk, en dus blije kaas :‑). Maar zelfs als dit niet zo was, zouden wij hier onze gevlekte vrienden in ondersteunen. Koeien houden van de buitenlucht. En wij houden van koeien. Een simpele rekensom dus. Ons antwoord is dat wij boeren aansporen om het vee voor tenminste 6 uur per dag, 120 dagen per jaar buiten te laten grazen.

Wij ondersteunen de weidegang van onze koeien

Blije koeien geven nou eenmaal blije melk, en dus blije kaas :‑). Maar zelfs als dit niet zo was, zouden wij hier onze gevlekte vrienden in ondersteunen. Koeien houden van de buitenlucht. En wij houden van koeien. Een simpele rekensom dus. Ons antwoord is dat wij boeren aansporen om het vee voor tenminste 6 uur per dag, 120 dagen per jaar buiten te laten grazen.

  • VANDAAG

    • Neemt meer dan 75% van de boerderijen deel aan het weidegang programma
    • Zijn er workshops over het verbeteren van de weidegang
    • Financiële stimulans voor de weidegang van koeien
  • MORGEN

    • Het behouden van de meer dan 75% van de boerderijen die samen 67% van de melk van koeien uit de weidegang produceren

VERTELLEN ZOALS HET IS

Als het op het vertellen over onze kaas aankomt, vertellen wij het zoals het is - van grondstof tot aan verpakking. Voor alle Leerdammer producten die in Nederland op de markt zijn geldt, dat de melk ervoor voor 100% afkomstig is uit Nederland. Alle ingrediënten en voedingswaarden zijn duidelijk te zien op onze verpakking en op de website.

  • VANDAAG

    • Het etiketteren van producten volgens de FIC (Food Information to Consumers) wetgeving
    • 7 voedingswaarden: Energie, Vet, Verzadigd Vet, Koolhydraten, Suiker, Eiwit, Zout
  • MORGEN

    • Het nauwgezet up-to-date houden van de etikettering van deze voedingswaarden, in overeenstemming met de nieuwste analyseresultaten

MEER DOEN MET MINDER

Hoe minder plastic wij nodig hebben, hoe milieuvriendelijker onze verpakkingen zijn. Dit idee heeft ons doen 'klikken'. Net als onze Leerdammer® 'klik' verpakking. Onze technologie experts hebben bevonden dat wij de verpakking net zo stevig konden maken, maar minder plastic te gebruiken door de verpakking minder diep te maken en de folie dunner. Dit is niet alleen gunstig voor het milieu, maar ook voor hen die langer willen genieten van super verse kaas. Daarbij gebruiken wij alleen materiaal en papier met FSC® certificering. Alleen het papier om onze kaas is nog niet FSC® gecertificeerd. Dit is helaas technisch gezien nog niet mogelijk. Maar daar werken we aan ...

  • VANDAAG

    • 100% FSC® certificering voor omdozen en de houten planken waarop onze wielen rijpen
  • MORGEN

    • FSC® logo op de achterkant van de 'klik' verpakking
    • 2020: 100% APET recyclebare 'klik'-verpakkingen door het gebruik van monomateriaal

SAMENWERKINGSVERBANDEN

"Sharing is caring" is meer dan een makkelijk gezegde voor ons. Het is een solide ondernemingspolitiek die ons helpt duurzaamheid te bevorderen en beter te worden in het eigenhandig afhandelen van zaken. Sinds 2012 houden wij geregeld workshops met boeren over onderwerpen als energiebesparing en het continue verbeteren van dierenwelzijn en diergezondheid. We houden de groepen klein (10 is al veel) zodat iedereen zijn of haar woord kan doen. Ook huren wij onafhankelijke experts in om ervoor te zorgen dat het advies dat wij geven en krijgen goed is voor iedereen.

  • VANDAAG

    • Nemen 237 boeren deel aan een of meer workshops
    • 18% van de Leerdammer zuivel boeren
    • En waren ongeveer 50 workshops in zowel 2013 als 2014
  • MORGEN

    • Organiseren we nog meer workshops in 2015
    • Investeren we in nieuwe managementinstrumenten voor boeren
    • Investeringen in kennisuitwisseling (blijvend verbeteren)

WERKNEMERS

Wij geven om ons bedrijf, wat betekent dat wij geven om wie bij ons werkt. Zonder onze mensen zou het bedrijf bestaan uit enkel gebouwen en kaasrekken. Geen koeien, geen kaas, geen cultuur. Dus is het van groot belang voor ons dat de mensen die hier werken zich thuis voelen, zonder discriminatie. Dat zij kunnen groeien op hun eigen voorwaarden. Dat zij veilig zijn en gezond blijven. En dat zij alle voordelen krijgen die zij verdienen.

  • VANDAAG

    • Flexibele "Home Office" regelingen
    • Werknemertevredenheidsonderzoeken
    • Lokaal trainingsprogramma
    • Brochure over baten en compensatie
  • MORGEN

    • Management training module
    • Verzekeren van een hoog niveau van interne baan rotaties en werk verrijking